21 december 2010

Wervingsproblematiek een kwestie van gebrek aan wederzijds respect?

Via een tweet van Marco Houthuijzen (@Houthum) kwam ik terecht bij een aankondiging op P&O Actueel van een onderzoek over de Nederlandse arbeidsmarkt van YER en Intelligence Group. Een opvallende statement hierin betrof de wijze waarop veel organisaties omgaan met sollicitanten. Omdat ik ervaring heb met wervingsproblematiek in de contact center branche en in het verleden zelf ook wel eens heb gesolliciteerd kwam mij dit helaas bekend voor.

"Als je ziet hoe slecht er met sollicitanten wordt omgegaan, dat is soms echt ongelofelijk"
Hieronder een stuk uit het oorspronkelijke artikel:

De eerste paradox gaat over wervingsproblemen, die misschien helemaal geen wervingsproblemen zijn volgens Valeri Berns. ‘In de publicatie betogen we dat wervingsproblemen eigenlijk organisatieproblemen zijn. Als je ziet hoe slecht er met sollicitanten wordt omgegaan, dat is soms echt ongelofelijk. De helft van de sollicitanten krijgt niet eens een afwijzingsbriefje, die gaan dus nooit meer een tweede keer bij je solliciteren. Het ligt meer aan de manier waarop je de dingen organiseert, dan dat er een tekort aan mensen is. Bij de meeste organisaties ontbreekt een recruitmentplan, heeft men geen recruitmentsysteem en is men zich niet bewust van zijn werkgeversimago. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk: in sommige sectoren is er echt een tekort aan specialisten en is er een serieus wervingsprobleem.’
Wat daarmee samenhangt is het slechte werven: ‘Er wordt maar weinig geïnvesteerd in recruiters. Dit zie je bijvoorbeeld terugkomen in het feit dat organisaties 7,5 keer meer uitgeven aan het afscheid nemen van mensen dan aan het aantrekken van talent. Heel verontrustend!’ We hebben lang gedacht dat iedereen wel kon werven. Nu komen we erachter dat het een serieus vak is waarvoor je goed opgeleid moet worden. Dat gebeurt nog niet.’

Wederzijds
Vaak hoor ik managers en recruiters in contact centers klagen over 'het gebrek aan respect' van sollicitanten: ze komen te laat, tonen zich ongeïnteresseerd en komen afspraken niet na. Bovengenoemde artikel geeft aan dat dit vanuit de werkgevers kennelijk niet veel beter gaat. Ook mijn eigen ervaring is helaas niet veel positiever. Is hiermee het gebrek aan respect wederzijds geworden?
'Respect moet je verdienen' hoor je vaak. Dit geldt wat mij betreft voor zowel sollicitanten als werkgevers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten