23 november 2010

Yammer - verbale diarree of informal learning?

Vaak wordt de discussie over de zin en onzin van Yammer gevoerd met gebruik van dezelfde argumenten die worden gebezigd als het over Twitter gaat. Platitudes zoals “verbale diarree” en “alleen voor kinderen” passeren regelmatig de revue. Meestal uit monde van de spreekwoordelijke luidruchtige zwager, die ook vijf biertjes geleden klok en klepel al niet kon onderscheiden. Het feit dat je op Twitter niet verplicht bent om iemand te volgen, net zo min als je op familiefeestjes verplicht bent om te luisteren naar anachronistische zwagers, is in deze de klepel die de beste man wel nooit zal weten te hangen. Maar los van het feit dat de discussie over het nut van sociale media meestal het felst wordt gevoerd door hen die niet gehinderd worden door enige kennis van (digitale) zaken, zijn er nog altijd goede redenen te bedenken om Twitter niet te gebruiken. Vooral het zakelijk gebruik van Twitter kent een aantal haken en ogen die zich vooral bevinden in het domein van de eeuwige (en niet zonder meer onterechte) discussie over privacy en de scheiding van zakelijk en privé.

Enterprise microblogging
Yammer biedt met enterprise microblogging echter een vergelijkbare tool die speciaal is ontworpen voor zakelijk gebruik. Met het simpele feit dat alleen gebruikers van een e-mailadres dat eindigt op @uwdomein.nl toegang hebben tot de feeds uit uw Yammer netwerk, zijn de discussies over zakelijk-privé en privacy in principe al platgeslagen. Dan rest u nog de discussie over de zin en onzin van zakelijk ‘Twitteren’ of eigenlijk ‘Yammeren’. (De oprichters hadden de Nederlandse markt vast niet in hun achterhoofd bij het bedenken van de naam)

Informal Learning
Ja het is zinvol dat collega’s van elkaar weten waar ze mee bezig zijn en informeel kunnen communiceren. Dit bevordert de collegialiteit en het wederzijds begrip onder collega’s en scheelt bovendien een hoop gezoek naar de juiste collega met de juiste kennis. Uit onderzoek van Atos en KPMG blijkt bovendien dat 80% van het ‘leren’ dat plaatsvindt in uw organisatie, gebeurt middels informal learning. Dit wil zeggen: het informeel en ad hoc leren van  collega’s door ze even aan te schieten, een e-mail te sturen of door een vraag te posten op een forum.
Het informele netwerk van medewerkers zal hierbij altijd prevaleren boven uw Intranet of andere ‘formele kanalen’. Maar de koffiecorner had al lang afgedaan als het informeel bruisende informatie-middelpunt van uw organisatie en roken doen ook al steeds minder van uw collega’s. Bovendien, wat als een groot deel van uw collega’s veel on the road is, bij klanten of thuis aan het werk?

Yammeren
Dan Yammeren ze, inderdaad. Korte berichtjes over de status van een klus of met een vraag of een nieuwtje. Desnoods ingedeeld in Groups of in Communities als uw organisatie wat groter is of met gebruik van topics of hashtags om specifieke onderwerpen te kunnen onderscheiden. Het is onder andere mogelijk om foto’s, bestanden, hyperlinks, polls en agendaverzoeken toe te voegen aan berichten en natuurlijk kan er gereageerd worden op berichten. Yammer biedt zelfs integratie met Sharepoint. Informal learning zoals het bedoeld is: kennisdeling volgens de principes van social networks. En bovendien met de beheersbaarheid van een bedrijfsapplicatie middels de verschillende beheertools die Yammer biedt. En ja, er wordt wel eens een berichtje geplaatst met een iets minder zakelijk karakter. Net als in de koffiecorner.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten