25 november 2010

Make or buy?

Make or Buy? is een vraag die ik de laatste tijd steeds vaker hoor bij organisaties. Bij communicatietechnologie is echt ‘zelf maken’ zelden aan de orde, maar wat ik vaak zie gebeuren is dat organisaties extern oplossingen inkopen, die prima met bestaande middelen ingevuld kunnen worden.

Buy?
Enige tijd geleden was een opdrachtgever van me op zoek naar een selfservice IVR. Klanten zouden in deze oplossing zonder tussenkomst van een live medewerker, diensten kunnen bestellen en activeren. Hiervoor was redelijk complexe technologie benodigd met de nodige koppelingen met back-office systemen. Er lagen al offertes klaar van externe leveranciers van dit soort systemen.


Or make?
Echter, ik wist dat deze organisatie enige tijd geleden Avaya Voice Portal had aangeschaft. Dit is een IVR systeem dat alle mogelijkheden biedt die nodig zijn voor een dergelijke selfservice IVR. Het enige wat de organisatie niet in huis had, was specialistische kennis voor het ontwikkelen van dit soort IVR-applicaties. Deze kennis was echter snel in huis gehaald. Binnen afzienbare tijd hadden de ICT-mannen van deze organisatie de volledige applicatie ontwikkeld, inclusief aansluiting op back-office systemen. De eerste selfservice IVR-applicatie was een feit. En nu de kennis en ervaring eenmaal was opgedaan zouden er meer volgen.

De afweging
Had deze organisatie het betreffende systeem niet al in het verleden aangeschaft, dan was buy waarschijnlijk de voordelige keuze geweest. Maar in mijn ervaring worden er bij organisatie te vaak buy-beslissingen genomen zonder dat er echt kennis is genomen van alternatieven op basis van bestaande technologie. In bovenstaande voorbeeld gaat het om een IVR, maar ik ken vele andere voorbeelden. Te vaak wordt geïnvesteerd in oplossingen die goedkoper ontwikkeld hadden kunnen worden met reeds aangeschafte systemen.

Check first,  then make or buy
Als u op zoek bent naar een technische oplossing, laat dan altijd eerst nagaan wat er mogelijk is op basis van systemen die uw organisatie al in huis heeft. In veel gevallen is er met wat programmeerwerk, hetzij na een kleine aanpassing of upgrade, veel meer mogelijk dan zelfs uw IT-afdeling had gedacht. Er zijn voldoende adviesbureaus te vinden die gespecialiseerd zijn in het doorlichten van uw communicatietechnologie en het ontwikkelen van specifieke applicaties in dit domein.  Zij kunnen u helpen de make or buy afweging te maken op basis van de juiste feiten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten